Logopēda padomi

42966986 2110356262322064 2405203779071770624 nCienījamie IGMALIN Ģimenes centra klienti!
Piedāvājam Jums  logopēda padomus un dažus darba paņēmienus, kurus var izmantot patstāvīgi jebkurā darbībā ar savu bērnu, ka arī veidot atsevišķu nodarbību skaņu izrunas labošanā. 

                                  ARTIKULĀCIJAS VINGRINĀJUMU PAMATKOMPLEKSS                  

“Čūska”
Pasmaidi, atver muti un izbāz garu mēli, bet pēc tam to paslēp (muti ciet netaisi). Atkārto 3-4 reizes.

“Pankūciņas”
Parādīsim kādas ir pankūciņas. Pasmaidi, atver muti, noliec platu mēli uz apakšējās lūpas un noturi to nekustīgi, kamēr pieaugušais izskaita līdz 5.

“Adatiņa”
Pasmaidi, atver muti un izbāz garu, šauru mēli, bet pēc tam to paslēp (muti ciet netaisi). Atkārto 3-4 reizes.

“Pulkstenītis”
Parādīsim kā strādā pulkstenis: pasmaidi, atver muti, izbāz mēli, liec mēles galu pie labā lūpu kaktiņa, pie kreisā. Atkārto vingrinājumu 5-6 reizes.

"Krūzīte"
Atver plati muti, platu mēli pacel uz augšu, stiepies pie augšējiem zobiem, bet tos neaizskart. Turēt mēli tādā stāvoklī skaitot līdz 5. Atkārto 3-4 reizes.

"Zirdziņš"
Klakšķināt mēli, stiepjot zemmēles saitīti, vingrinājumu atkārtot 10 reizes.

"Šūpoles"
Izbāzt asu mēli, stiepties ar mēles galu pēc kārtas- pie deguna un pie zoda. Vingrinājumu izpildīt 10 reizes.

"Zobiņu tīrīšana"
Pasmaidi, atver muti un ar platu mēles galu “tīri” (kustini mēles galu pa labi un pa kreisi) apakšējos priekšzobus. Pēc tam atver muti, un tāpat “tīram” augšējos priekšzobus, kustinot mēli. Atkārto 6-8 reizes.

 

MĒLES VINGRINĀJUMI, KAS VEICINA PRIEKŠĒJO MĒLEŅU IZRUNU ( S – Z – C – DZ - Š – Ž – Č- DŽ )

"Placenītis"

Nedaudz pavērt muti, mierīgi nolikt platu mēli uz apakšlūpas. Mēles sāni pieskaras lūpu kaktiņiem. Noturot mēli, var izrunāt skaņu Ī vai pūst gaisu pa izbāsto mēli.

"Labrīt"

Ar mēles galu mutes iekšā pieskarties labajam vaigam, pēc tam- kreisajam, 2-3 sekundes noturot pozīciju.

"Garšīgais ievārījums"

Nedaudz pavērt muti un ar platu mēles galu nolaizīt augšlūpu, virzot mēli no augšas uz leju (nevis no viena sāna uz otru). Tāpat nolaizīt apakšlūpu.

"Tītars"

Pavērt muti, nolikt mēli uz augšlūpas un platu mēles galu kustināt gar augšlūpu uz āru-uz iekšu, pievienojot skaņu BL-BL-BL-BL-BL…….

"Šūpoles"

Atvert muti, nolikt platu mēles galu aiz apakšējiem priekšzobiem. Pacelt mēli aiz augšējiem priekšzobiem. Lūpas un apakšžoklis ir nekustīgi- darbojas tikai mēle (augšā- lejā).

"Adatiņa"

Izbāzt šauru mēli starp saspiestām lūpām. 2-3 sekundes noturēt pozīciju.

"Dzenis"

Pasmaidīt, atvert muti un ,,pieklauvēt,, ar mēles galu pie augšējiem priekšzobiem D-D-D-D-D…..

"Sēnīte"

Pasmaidīt, parādīt zobus, pavērt muti. Platu mēli piespiest augšā pie aukslējām (piesūcināt). Spogulī var redzēt zemmēles saitīti. Mēli noturēt tādā pozīcijā 2-3 sekundes.

"Zirdziņš"

Pasmaidīt, pavērt muti un paklakšķināt ar mēles galu - lēni un stipri!

 

MĒLES VINGRINĀJUMI, KAS VEICINA VIDĒJO UN PAKAĻĒJO MĒLEŅU IZRUNU 

"Dusmīgais kaķītis"

Plati atvērt muti un piespiest mēles galu pie apakšējiem priekšzobiem. Saglabājot mēles gala – apakšējo zobu slegumu, celt mēles vidējo daļu uz augšu pret cietajām aukslējām. Saglabāt šo pozicīju, skaitot līdz 5.

"Slidkalniņš"

Izejas pozicija kā vingrinājumā DUSMĪGAIS KAĶĪTIS. Panāktmēles pacēlumu pret cietajām aukslējām. Pēc tam iespiest lūpas smaidā un virzīt augšējos priekšzobus  pa mēles muguru uz leju, kamēr augšējie un apakšējie  priekšzobi sakļaujas.

"Spolīte"

Pacelt  mēles videjo daļu pret cietajām aukslējām. Saglabājot mēles poziciju, izbīdīt to uz priekšu un saspiest starp augšējiem un apakšējiem zobiem. Veidojas garena "diegu spolīte".

"Paslēpes"

Atvert muti un uzlikt platu mēli uz apakšlūpas. Lēni, dziļi ieelpot un vienlaikus vilkt mēli mutes dziļumā. Pēc tam lēni, pakāpeniski izelpot, atgriežot mēli izejas pozīcijā. Mēles kustības var būt papildinātas ar delnu kustībām. Tiek rādīts, kādā virzienā mēle kustas mutes dobumā.

"Griestu tīrīšana"

Mēles kustību virziens tiek saglabāts kā PASLĒPĒS. Mēles sākumpozicija ir cita: pielikt platu mēles galu pie alveolām, pakāpeniski vilkt mēles galu dziļāk mutē, saskaroties ar cietajām aukslējām pēc iespējas tālāk. Pēc tam mēles gals atgriežas pie alveolām un augšējiem zobiem.

"Akordeons"

Pasmaidīt, atvert muti, piesucināt mēli pie cietajām aukslējām. Neatlaižot mēli, atvert un aizvert muti. Jācenšas muti atvert aizvien plašāk, bet mēle jānotur arvien ilgāk pie cietajām aukslējām.

 

SKAŅAS L un R

Iemācīties izrunāt skaņas L un R var jau sagatavošanas posmā, izmantojot artikulācijas vingrinājumus. Tāpēc runas aparāta vingrošanai ir tik liela un svarīga nozīme! Noderēs visi VINGRINĀJUMI, kurus mēs  piedāvājām iepriekšējās stundās : -PLĀCENĪTIS, -ZIRDZIŅI, -ZOBU TĪRĪŠANA, -KONFEKTE, -PULKSTENĪTIS, -LĀPSTIŅA, -GARŠĪGAIS IEVĀRIJUMS, -SĒNĪTE, -AKORDEONS, -BUNDZINIEKS, -SASKAITI ZOBIŅUS, -KRŪZĪTE, - TĪTARS  utt.

Skaņas L izrunai nepieciešams pacelt platu mēles galu un piespiest pie augšējiem priekšzobiem, zobu rindas nedaudz pavērtas. Jāraugās, vai bērns mēli ceļ un var noturēt aiz augšējiem priekšzobiem.
Runas aparāta sagatavošana:
– augšlūpas laizīšana;
– augšlūpas paslēpšana zem mēles;
– paceltas mēles noturēšana, kamēr pieaugušais skaita līdz 5;   
– turēt platu, brīvu mēli, sakostu starp zobiem, izrunājot: L – L – L ….. Lai palīdzētu bērnam saprast, kas ir plata mēle, jālūdz bērnam ielikt platu mēli starp zobiem un viegli pakošļāt, lēnām velkot mēli mutē, paslēpt aiz augšējiem priekšzobiem, lūpas jātur vieglā smaidā. Vingrinājums jāatkārto, lūdzot bērnu izrunāt skaņu ĀĀĀĀ – veidojas L skaņai līdzīga skaņa.

 Arī skaņa R ir grūti izrunājama skaņa. Tās pareizas artikulācijas veidošanai ir vajadzīgi daudzi sagatavošanas vingrinājumi. Lai panāktu mēles gala vibrāciju, nevajadzētu steidzināt bērnu, pirms viņa mēle tam nav gatava.
Runas aparāta sagatavošana: 
– ar mēles galu masēt no iekšpuses vaigus, lūpas;
– pacelt mēles galu pie augšējiem priekšzobiem, nolaist pie apakšējiem;
– atvērt muti, pasmaidīt un ar platu mēles galu tīrīt augšējos, apakšējos priekšzobus: mēle vizinās no vienas gala stacijas līdz otrai. Mēle virzās pa labi, pēc tam pa kreisi, apakšžoklis nekustīgs;
– mēles priekšējo daļu novietot starp zobiem un nopūst vates pūciņu no mēles gala. Nedaudz pavērt muti, pasmaidīt un mēli kustināt no labā uz kreiso mutes kaktiņu: “tik, tak”;
– izrunāt skaņu R, ievērojot, ka mēles gals atrodas aiz augšējiem priekšzobiem, lūpas smaidā. Jādzird ne tikai balss skaņa, bet arī izelpojamās gaisa plūsmas radītais troksnis, VIBRĀCIJA!

Mācot izrunāt skaņas  L un R , uzmanība pievēršama mēles galam, mēles  priekšajai daļa, viņu aktivizēšanai! Ar vingrinājumu nosaukumu var improvizēt - kopā ar savu bērnu izdomājiet savus nosaukumus un pildiet vingrinājumus ar interesi un jaukām emocijām! Lai izdodas!

 

 Atgādinām, ka vingrināt mēli nepieciešams katru dienu. Darbā var izmantot spoguli. Ja sarežģītas kustības neizdodas, mēģiniet atgriezties pie vieglākajiem uzdevumiem. Strādājiet mierīgā tempā, ar interesi un pacietību!

VEIKSMI UN UZ SADARBOŠANOS!

Logopēde Marina Semeņaka, tālr. 29504498.


Drukāt